Efekt jo-jo po odchudzaniu – jak mu zapobiec?

Wiele z nas chcąc zrzucić kilka kilogramów przez kilka tygodni przestrzega niskokalorycznej diety. Rezultaty są naprawdę zadowalające, czujemy się znacznie lżej, a także młodziej. Dlatego też zrobimy wszystko, aby znowu nie przytyć! Niestety przy tak drastycznym odchudzaniu z całą pewnością grozi nam efekt jo-jo. Czym jest owy efekt jo-jo? Jak mu zapobiec? W tym artykule postaram się pokrótce odpowiedzieć na oba te pytania. 

Efekt jo-jo – co to jest?

Tak więc efekt jo-jo to nic innego, jak wahania masy ciała, które polega naprzemiennym chudnięciu i przyroście wagi. Spowodowany jest najczęściej stosowaniem diet o bardzo niskiej kaloryczności bądź też głodówek. Efekt ten występuje także u osób, które nie łączą diet z regularną aktywnością fizyczną.

Jak zatem zapobiec efektowi jo-jo, a przy tym zrzucić kilka kilogramów? 

Po pierwsze takie skuteczne odchudzanie wymaga zmodyfikowania dotychczasowego stylu życia i naszych starych nawyków żywieniowych, a nie stosowania, jak dotychczas okresowych diet odchudzających. Otóż w celu dążenia do spadku masy ciała, powinniśmy zastosować racjonalną i prawidłowo zbilansowaną dietę, która oparta jest przede wszystkim na zasadach zdrowego żywienia.

Źródło: pixabay.com

I tak powinna ona dostarczać do naszego organizmu wszystkich niezbędnych składników odżywczych, witamin oraz minerałów. Za w miarę optymalne i dla nas bezpieczne tempo odchudzania uważa się od 0,5 kg do 1 kg na tydzień. A kaloryczność diety musimy obniżyć, by doszła do ujemnego bilansu energetycznego, lecz w żadnym wypadku nie w sposób drastyczny. Dlatego bardzo ważne jest regularne jedzenie posiłków, zgodnie kierując się zasadą ,,często, ale mniej obficie”.

Zalecane jest, abyśmy jedli 4 – 5 posiłków dziennie, co 3 – 4 godziny. W tych posiłkach powinny pojawić się pełnoziarniste produkty zbożowe, chude mięso, a także duża ilość warzyw i owoców. Pamiętajmy również o tym, żeby zmianę sposobu żywienia połączyć z wprowadzeniem codziennej aktywności fizycznej. 3 razy w tygodniu basen, jazda na rowerze bądź fitness powinny wystarczyć. 

Dodaj komentarz

Identyfikator *
E-mail *
Witryna internetowa