Jak uniknąć zakwasów na nartach?

Często zdarza się, że nie przygotowujemy się odpowiednio do wyjazdu na narty i po powrocie ze stoku zaczynają doskwierać nam zakwasy. Jak więc nie dopuścić do zakwasów? Co to w ogóle są zakwasy?

Zakwasy są bardzo uciążliwą dolegliwością, która może dopaść nas po intensywnym wysiłku fizycznym, jak jest m.in. jazda na nartach. Mówi się, że zakwasy wywoływane są przez obecność kwasu mlekowego w mięśniach. Kwas mlekowy, który stanowi uboczny produkt metabolizmu odkłada się w mięśniach z powodu niedoboru tlenu, jednak już po około 60 minutach wysiłku fizycznego jest usuwany z organizmu.

Co więc jest powodem bólu mięśni, który doskwiera nam na dzień po treningu?

Powodem bólu są mikro-urazy tkanki mięśniowej, która nie była odpowiednio przygotowana na tak intensywny wysiłek fizyczny. Ból ten zaczyna ustępować po około 72 godzinach bez specjalnych zabiegów z naszej strony. Ten ból nie jest czymś, czym powinniśmy się przejmować, ponieważ jest to naturalna reakcja naszego organizmu i świadczy o tym, że mięśnie się regenerują i jednocześnie rozrastają.

źródło: pixabay.com

Jeżeli chcemy uniknąć zakwasów, które mogą nas dopaść po intensywnym dniu na nartach, przed jazdą na nartach warto wykonać rozgrzewkę wszystkich partii ciała. Rozgrzewka jest elementem treningu, który przygotuje mięśnie, do ruchu i zapobiegnie powstaniu kontuzji. Rozgrzewka jest bardzo ważnym elementem, powinna trwać około 10 minut. Nawet najlepiej wykonana rozgrzewka nie zagwarantuje nam, że po ciężkim dniu na nartach nie dopadną nas zakwasy, dlatego pierwszy dzień na nartach powinien być mniej intensywny i dopiero kolejne mogą być coraz cięższe.
Największą pewność, że na nartach nie zaskoczą nas zakwasy, jest odpowiednie przygotowanie do wyjazdu na narty. Na kilka tygodni przed wyjazdem warto rozpocząć treningi i skupić się przede wszystkim na ćwiczeniach rozciągających i rozgrzewających. Najbardziej powinniśmy skupić się na partiach ciała takich jak: mięsień czworogłowy, czy dwugłowy ud, bo to właśnie one są narażone na największe obciążenie.

Dodaj komentarz

Identyfikator *
E-mail *
Witryna internetowa